Elite: Dangerous

0
Elite: Dangerous

Ljubitelji svemirskih simulacija na PC platformi se itekako imaju čemu veseliti u 2015.-oj koja jednostavno vrvi od naslova ovog tipa – kako friško izašlih tako onih koje tek dolaze. Generalno se ipak radi o usnulom žanru koji nema veliki broj blockbuster naslova i kojeg igra većinom starija populacija pa stoga i nije toliko zastupljen poput FPSova ili raznih akcijskih naslova… no stvari se opako mijenjaju.

Ako se smatrate zaljubljenikom u svemir i poklonikom space sim žanra sigurno već u kolekciji imate Starpoint Gemini, neku od igara iz X serije, pokušavate prokrijumčariti posljednju nadu za zaradom kojeg currencya u EVE-u, naguravate male Kerbaliće u rakete i lansirate ih u nepoznato ili ste (jer je to sad moderno) na “ćoravo” uplatili pledge za Star Citizen ili Elite…

S obzirom da smo već pisali o X-u i SG2, a Star Citizen je Zeusova poslastica pa nećemo griješiti puštanjem ičije recenzije osim njegove – danas tipkamo o dojmovima iz Elitea.

Pionir žanra

Elite: Dangerous je zapravo četvrta igra u nizu kultnog serijala svemirske simulacije koja je započela daaaavne 1984. te nam dolazi iz Frontier developmentsa. Razvojni tim se u početku nije mogao dogovoriti oko financija sa izdavačem pa su, kako je to sad postala praksa, skočili na Kickstarter sa svojom idejom modernog Elitea 2012. godine. pritom skupivši preko 2,000,000€.

I kakav je Elite? Pa za početak ovaj dio oko simulacije je itekako istaknut… daleko više nego u sličnim naslovima. To znači da ćete stvarno prolaziti kroz određene procedure prilikom polijetanja i slijetanja te da će fizika imati glavnu riječ u kretnji vašeg broda.

Nakon 100 sati gameplaya u novom X-u, trebalo mi je neko vrijeme da uopće shvatim koncept koji bi sudeći po opisu obje igre trebao biti isti – al nije ni blizu.

Priča = Istraživanje

Naime, Elite je sandbox igra u potpunom smislu riječi – priča ne postoji. Nikakva. Postoji stanje određenih sustava kojima upravljaju razne federacije, kojima vladaju određeni zakoni i pravila, u kojima izbijaju pobune jer se jedna strana zalaže za ropstvo, dok ih druga želi osloboditi – ali nema nikakvog questa niti misije koja će vas odvesti igdje.

elite3

Imate 100%-tnu slobodu da budete što god želite. Trgovac? Pirat? Lovac na zločince? Ali pazite – iako se piratluk jako isplati financijski (umlatite druge igrače ili NPCe, uzmete im cargo i prodate na crnom tržištu), jednako veliki iznosi će biti postavljeni i na vaš brod, a to svi ostali igrači i sektorska policija vide – što znači da će jedva čekat naletiti na vas i raspaliti po vašem letećem ljubimcu.

Vaša avantura počinje izlaskom iz stanice (početna lokacija je nasumična) i sve što trebate je krenut u crnilo svemira koji je u ovoj igri realna reprezentacija Mliječne staze u omjeru 1:1. Da – dobro ste pročitali! Cijeli Milky Way se nalazi u igri sa preko 400 milijuna sustava i apsolutno svaki je moguće posjetiti. Iako je igra ENORMNA do granice koju uopće nije moguće zamisliti… sam sadržaj unutar sustava je doslovno prezentiran kakav bi i bio u svemiru – a to je većinskim dijelom crnilo… rupa… ništa…

Da se razumijemo – grafički igra izgleda fenomenalno, pogotovo kad dođete blizu ogromnog planeta sa poljem asteroida i središnjom zvijezdom sustava u blizini, ali put koji ćete prijeći da dođete do tamo će u 90% slučaja biti prazan – baš onakav kakav svemir zapravo jest.

Ovu razinu realnosti moram poštivati, ali mi isto zna teško past što tokom putovanja unutar sustava većinom gledam u crni ekran pred sobom i čekam neki eyecandy prizor koji ne vidim dokle god se ne približim svome cilju…

Igra je optimizirana i nimalo ne štuca niti ima framerate dropove bez obzira da li samo plutate bespućima svemira ili se napucavate sa nekolicinom brodova.

Brodovi / Combat

A kad smo kod brodova – u igri ih ima pozamašan broj svih tipova. Od malih zujalica preko pravih fightera, trgovačkih brodova sa velikim prostorom za skladištenje pa sve do ogromnih brodova sa višestrukom posadom (još uvijek nije implementirano u igru, al brodovi s višestrukim upravljačkim pozicijama postoje). Ono što je najbolje u cijeloj priči je razina customizacije brodova koja uvelike utječe na manevriranje, brzinu i koliko daleke sektore možete posjetiti (bolji jump drive + lakši brod = možete posjetiti dalje sustave).

Igru započinjete u kultnom Sidewinderu – brodu koji se provlači kroz sve Elite igre. Imat ćete samo 4 tone (slota) za prijevoz robe i 2 fiksna lasera s kojima je nemoguće išta pogoditi.

Igrate li mišem i tipkovnicom – odmah zaboravite da ćete daleko dogurati. Gamepad ili joystick su savršeno rješenje zbog analognih kontrolera.

Za razliku od igara poput Star Citizena i X-a, ciljanje nije izvedeno pomoću miša već brod puca ili ravno pred sebe (fixed weapons) ili ima automatsko ciljanje (gimballed weapons i turreti).

elite1

Dok nisam ovo shvatio, skoro sam odustao od igre – al onog trena kad prodate fixna oružja i zamijenite ih nekom varijantom sa automatskim ciljanjem – igra postaje daleko zabavnija, a napucavanje napokon ima smisla. Treba napomenuti kako su jedino turreti u potpunosti automatizirani, ali zato i rade manju štetu protivničkom brodu. Gimballed oružja su zapravo oružja manjeg kalibra postavljena u veći hardpoint na brodu pa imaju mali slobodan hod koji iskorištavaju za ciljanje. Zbog konstantnog kretanja broda i sila koje se primjenjuju – ovakva oružja će uvijek “plutati” po vašoj meti i neće biti u potpunosti precizna. To nadoknađuju bržim punjenjem i češćim rafalima što ih čini i dalje beskonačno preciznijima od korištenja fiksnih oružja koja ispucavaju projektile isključivo ravno ispred vašeg broda.

Sporedne misije

Trgovanje u Eliteu funkcionira kao i bilo koje trgovanje u igri ovog tipa: Kupi što jeftinije – prodaj što skuplje. Igra doduše ima jedan zanimljivi detalj u obliku rijetkih proizvoda koje je moguće pronaći na pojedinim postajama. Takvi proizvodi postaju sve skuplji što se više odmaknete od sustava gdje ste ih kupili što uvelike pomaže pri početnoj zaradi a i podiže explorer rank. Trgovina je temeljena na samim igračima što znači da je moguće promijeniti kompletnu ekonomiju sustava ako igrači to žele. Tokom bete su npr. testirani slučajevi gdje se masa igrača fokusira na mali nerazvijeni sektor i zahvaljujući čestoj trgovini razviju sporednu fakciju do značajnih razmjera.

Također, u svakoj postaji postoji Bulletin board gdje je moguće pronaći razne sporedne misije poput prijevoza putnika, robe, nagrada za uništavanje pirata, pa čak i zahtjeva za ilegalnim radnjama koji su odlično plaćeni – ali i jako opasni te ako vas otkriju plaćate kaznu. Ove misije su dostupne svim igračima istovremeno što znači da postoji šansa da vam drugi igrač pobere misiju koja vam se sviđa ako okolišate po izbornicima. Iako je na prvu malo čudno vidjeti misiju kako nestaje iz izbornika, ovo doprinosi realnosti svemira i ostavlja dojam da je sve oko vas živo. Isto tako, kad preuzmete misiju – nagradu će biti moguće pobrati samo unutar određenog vremena koje je također praćeno u realnom vremenu (od par sati do par dana).

Na ovo je bitno obratiti pažnju jer ako pokupite misiju za koju je nagrada aktivna par sati, zatim se odlogirate do sutra – umjesto nagrade čekat će vas kazna lokalnog sektora jer niste poštivali ugovor sa osobom koja vam je dala misiju.

Multiplayer? MMO?

Igru je moguće pokrenuti isključivo online – ali dolazi sa nekoliko modova. Prvi je Solo mode – igrate sami u galaksiji punoj NPCa. Odlično za početak ako se bojite da će vas igrači pirati napucavati jer se vozite u jadnom brodiću. Slijedi Private group mode – također galaksija puna NPCa, ali i puna vaših prijatelja i poznanika koji su dio iste grupe (postoji more dedicated grupa kojima se moguće pridružiti). I na kraju, Online mode gdje igrate sa svim ostalim igračima, odnosno jedini pravi način igranja Elitea.

elite2

Kad vam unište brod (bilo pirati ili NPCi), možete besplatno ući u svoj početnički Sidewinder ili platiti osiguranje za brod koji ste imali sa svim nadogradnjama koje ste kupili. Osiguranje naravno postaje sve skuplje što više napredujete u igri. Iako plaćanje pune cijene osiguranja zna biti poveće – radi se taman o iznosu koji će vas osjetno opaliti po žepu, al ne dovoljno da ostanete bez svog imanja.

Problem kod trenutnog Online moda je što se svi spawnaju nasumično i šanse da ste u imalo bliskom sustavu sa prijateljima su jako male. Dodatni problemi se javljaju kod pristupanja manjim stanicama koje imaju svega par dockova… u takvim slučajevima ćete morati doslovno čekati na red da igrač koji je sletio na stanicu prije vas obavi sve što treba i ode jer svemir nema instance, nema loading screenove i sve je se odvija u pravom vremenu. Ovo je rješivo doduše da se privremeno samo prijavite u Solo mode i dockate.

Sve u svemu…

Elite: Dangerous definitivno nije igra za svakog. Ako očekujete misije, quest markere i igru koja će vas držat za ruku – ovo definitivno nije igra za vas i zaobiđite je u što širem krugu.

Također, ovo je igra koja treba “pustit korjenje” da bi postala zabavna. Početak je zapravo najgori dio dok ne skupite prvih 100,000 Creditsa za kupovinu boljeg broda ili nadogradnju postojećeg.

Multiplayer je dosta nasumičan trenutno, ali se radi na brojnim promjenama koje stižu u najavljenim patchevima. Između ostalog i spuštanje na planete i hodanje po brodovima / stanicama. Ono što je stvarno izvedeno do savršenstva su zvučni efekti i pozadinska glazba. Svaki najmanji detalj ima neku zvučnu pratnju, a zvukovi motora broda te način na koji se aktivira jump drive, odnosno efekti koji prate izlazak iz istog su jednostavno maestralni.

Ako volite svemirske sandbox igre, nemate komp dovoljno jak da pokrene X: Rebirth, a ne želite si priznat kako trenutno u Star Citizenu nemate apsolutno ništa za napraviti osim letiti u 2 sektora veličine sobe – Elite definitivno valja probati.

Elite je trenutno najveća igra ikad napravljena koja će tek naknadno procvasti kad se napuni svim dodatnim sadržajima koje su developeri obećali. Imajte svakako na umu da se radi o punokrvnoj simulaciji, s jako kompleksnom krivuljom učenja kod početnika i kako morate biti spremni na početnu količinu dosade dok ne skupite za bolji brod i oružja.