X: Rebirth 3.0 – Teladi Outpost

0
X: Rebirth 3.0 – Teladi Outpost

Posljednji naslov iz X serijala, svemirske sage koja je označila PC space sim žanr skupa sa megapopularnim Eliteom je dobila novi DLC i masovni patch ranije ovaj mjesec. Radi se o verziji 3.0 koja je riješila ogroman broj bugova i donijela brojna poboljšanja kako u performansama igre, novim naredbama brodovima, tako i u cjelokupnom AI-u brodova.

Kao što smo već spominjali, Egosoft je tvrtka poznata po izdavanju igara sa ogromnim problemima na releaseu, ali i tvrtka koja nakon izlaska igre ulaže ogroman trud u poliranje grešaka. Ista priča je zadesila X3 koji dan danas stoji kao najbolja igra u X-univerzumu, igra koja je tek nakon dvije ekspanzije postala ono što danas mnogi smatraju benchmarkom space simulacija.

Ono što brojni fanovi previde je činjenica kako X: Rebirth nikad nije ni trebao biti X4 – već zaseban naslov na kojem se počelo raditi 2007. čak i prije posljednje ekspanzije za X3. (službeni quote).

Igra je tako izašla u neigrivom stanju, ali su developeri ubrzo uskočili sa patchevima koji, realno, nisu previše promijenili po pitanju gameplaya jer je ipak najosjetniji problem igre bio bezobrazno niski framerate čak i na high-end PCima.

Na sreću, problemi s performansama su u potpunosti uklonjeni te igra radi savršeno glatko na prosječnim računalima. Međutim svejedno morate imati relativno nov komp zbog brojnih kalkulacija koje se zbivaju istovremeno s obzirom da se stadij cijelog svemira kalkulira tokom gameplaya – ne samo zone u kojoj se nalazite. Službeno, od verzije 3.0 igra ne podržava 32bitne verzije operativnih sustava te dolazi sa isključivo 64bitnim exe launcherom. No dosta o povijesti – idemo provjeriti što donosi novi DLC koji je besplatan svim vlasnicima Rebirtha.

Novi Teladi sektor

Uz dosadašnja 4 sistema (Albion, DeVries, Omicron Lyrae i Maelstrom), s DLCom dolazi novi Teladi sistem imena Fields of Opportunity unutar kojeg se nalaze dva sektora sa do 8 zona u svakom. Ono što ih bitno razlikuje od dosadašnjih je nedostatak svemirskih highwaya – odnosno X:R metode brzog putovanja između zona i sektora. U novom sistemu morat ćete putovati na slijepo u nadi da ćete otkriti nove zone i ovo u principu funkcionira dobro te omogućava istraživanje svemira kakvo još nije bilo dostupno u igri.

teladi_outpost2

Svemir je ogroman i osjećaj kad u daljini vidite obrise neotkrivene svemirske stanice je odličan. Da stvar ne bude čisto jednostavna – na određenim mjestima možete uletiti u takozvani „hazardeus zone“ koji je zapravo izmaglica sa opasnim materijalima i svemirskim olujama koji će jako brzo iscrpiti vaše štitove, a onda krenuti direktno štetiti vašem hullu broda i pojedinim sustavima. Vizualni i audio efekti ovih opasnih zona su također odlično izvedeni te ćete čudi grmljavinu, osjetiti vibracije, a na prozorima će se ocrtavati obrisi statičkog elektriciteta.

Uz dosadašnje frakcije, detaljnije ćete upoznat Teladije – naširoko poznate trgovce koji žive za profit te imaju ogromnu stanicu u prvoj zoni novog sektora kojeg posjetite. Njihov fokus na trgovinu je najuočljiviji na njihovim capital brodovima koji izgledaju totalno nedorečeno i mršavo u usporedbi sa ostalim capital brodovima drugih frakcija koji su daleko više borbeno orijentirani. Osim ovih gmazolikih svemiraca, Teladi Outpost uvodi i pirate kao zasebnu frakciju koji nakon 3.0 updatea čine svemir daleko opasnijim mjestom.

Osim što će vam nuditi razne misije koje sežu od klasičnih mini sabotaža do uništavanja velikih capital shipova frakcija koje im „smetaju“, jednako tako će napadati i vaše trgovačke brodove koji su do nedavno mogli mirno ploviti svemirom bez ikakve bojazni da će ih itko napasti.

Ovo je uvelike dobrodošla promjena jer sad stvarno valja paziti gdje i kako šaljete svoje brodove. Kako bi AI pratio ovu promjenu, u igru je uveden novi tip brodogradilišta koji proizvodi i male borbene brodove koje svakako sad treba ostaviti vašim trgovcima kao pratnju jer su inače bespomoćni kad ih zaskoče pirati. Kako u X: Rebirthu ne možete pilotirati višestrukim brodovima direktno (ne zaboravite da svejedno možete koristiti bilo koji od višestrukih interijera broda), 3.0 patch uvodi brojne promjene u način na kojim upravljate flotom. Često korištene naredbe su sad puno dostupnije te nije potrebno zivkati kapetana broda prije nego mu kažete da napadne vašu metu – već to možete napraviti direktno nakon što označite protivnički brod.

Isto tako – možete im narediti da se povuku iz borbe, ili ono što je još bitnije – da čekaju vaše daljnje naredbe. Iako se ovo čini totalno blentavo – problem u prošloj verziji igre je bio što svi brodovi koji se nalaze u vašem squadu uredno prate vaš brod. To samo po sebi nije problem dokle god se ne desi da vam brod za kopanje ruda ili običan trgovac ne uleti u zonu dok ste vi usred bijesnog fajta.

Svi mining brodovi sad po defaultu čekaju nakon izvršenja naredbi (npr – nakon što su napunili cijeli brod rudama) i uredno će vas vaš kapetan obavještavati o svojem napretku ili pitati što želite da naprave sljedeće.

Ovo doprinosi „živosti“ igre jer u novom X-u upravljate ljudima i resursima, a ne ručno sa brodovima kao u prethodnim igrama iz serijala. Tako će vas kapetani trgovačkih brodova obavijestiti da su prekrcali materijale ili da se spremaju za utovar, manageri vaših svemirskih postaja će tražiti dodatne resurse ako im pofali novaca, a brodovi u udaljenim zonama pod napadom će tražiti hitnu pomoć jer nemaju adekvatnu obranu.

Nove mehanike igre

Osim poboljšanja postojećih mehanika, Teladi Outpost također proširuje paletu na neke nove poput hakiranja i sabotaže postaja gdje možete onesposobljavanjem panela na samoj postaji (ili brodu) onemogućiti određene sigurnosne sustave koji će uvelike olakšati vaše preuzimanje iste ili prisiliti njihov cargo bay da ispusti materijale koje  kasnije ukradete.

teladi_outpost1

U igru je dodan i crafting sustav pomoću kojeg brojni itemi koji dropaju brodovi nakon što ih uništite postaju puno više od običnog itema koje prodate merchantima. Neki će i dalje biti ilegalni što znači da ćete ih moći jako dobro prodati na crnom tržištu, neki će biti potrebni za izradu poklona koji su jako cijenjeni kod određenih frakcija i koji će otključati dodatne popuste pri trgovini, dok će neki biti rijetki dropovi s kojima možete kreirati najbolju verziju motora za vaš brod. Arsenal oružja na vašem brodu je također poboljšan te ih je moguće kupiti od novih trgovaca u Teladi sistemu.

Jedini preostali dio igre koji nije do sad nadograđen je izrada stanica. Od sad, vlastite postaje je moguće graditi praktički bilo gdje. Čim nabavite construction ship, možete odletjeti na mjesto koje vam se sviđa (naravno, pod uvjetom da tamo nema ničeg) te krenuti s izgradnjom. Osim postojećih zona u kojima su dodane nove lokacije za izgradnju – igra je proširena za veliki broj praznih zona svemira koje možete samostalno preuzeti i u njima izgraditi vaše postaje, a samim time i označiti određeni kutak svemira kao vaš. Također – sve cijene itema koje proizvodite je moguće ručno podesiti te prodati po proizvoljnoj cijeni umjesto po predefiniranim cijenama koje se nalaze unutar igre.

Konkurencija

Mogli ste i sami primijetiti ogromnu zainteresiranost za space sim igre u zadnje vrijeme. Idealan primjer je Star Citizen, koji nakon par godina izrade i još par godina dok će uopće ugledati release date, grabi vrtoglave cifre preko kickstartera. Također, za koji dan nam stiže i nastavak legendarnog Elitea stoga ne čudi da Egosoftovci ne prestaju raditi na Rebirthu tim više što im je ulog ukupni ugled tvrtke.

Na žalost, danas je očito postalo normalno izdavati igre u ranim beta fazama i onda ih krpati ako se uopće firma za to odluči (sjetite se Assassin’s creed serijala koji već ima screenshote i najavu za sljedeći nastavak dok trenutni ima tonu bugova).

teladi_outpost3

Međutim, uzmemo li u obzir i dosta bojažljive postove beta-testera Elitea koji svega par dana prije releasea tvrde kako je igra prazna, kako multiplayer dio ne funkcionira… velike su šanse da će i Eliteu trebati neko vrijeme da čvrsto stane na noge. A kako je Star Citizen godinama daleko – X: Rebirth trenutno nema ozbiljniju konkurenciju i sa novim patchom je napokon punokrvna igra koju ni jedan zaljubljenik u svemir ne smije propustiti.

Radi se o naslovu koji zbog svojih dugoročnih ingame ciljeva ostavlja dojam MMOa, a s novim DLCom napokon može bez srama mahati zastavom sa velikim slovom X koja već godinama postavlja visoke standarde u space sim žanru.

Naravno – ovo ne znači da je igra savršena. I dalje postoje situacije gdje se AI zblesira i ponaša glupavo. Tako trgovački brodovi znaju ostati usred naredbi pa ih morate poništiti i zadati ponovno (ovo mi se dogodilo dva put kad je stanica prodala ili nabavila resurse prije nego su moji trgovci došli to te zone), a brodovi dodijeljeni kao pratnja vašim capital brodovima još uvijek ne prihvaćaju naredbe dodijeljene njihovim nadređenim kapetanima već ih samo prate što ih čini beskorisnima u combatu ako vi naredite capital shipu napad.

Još jedan problem pri navigaciji je primijećen u novim sektorima sa hazardeus zonama gdje će capital i trgovački brodovi pokušati zaobići sve štetne zone, al će pritom zapravo izgubiti dosta vremena kako bi uopće shvatili prema kuda treba krenuti iako imaju ogromne štitove kojima se mogu bez problema uputiti usred svemirske oluje bez da se znatno oštete.

Ovo znači da se trenutno trgovanje sa novim sektorima ne isplati pretjerano jer dugo traje i za to vrijeme ste mogli već pet tura odraditi u starim sektorima.

Međutim, već par dana nakon 3.0 patcha, Egosoft je otvorio beta testiranje novog 3.10 patcha pa se uskoro očekuje dodatno poliranje.

(video iznad odlično prikazuje scale igre – mala točkica nasred ekrana pri kraju videa je vaš brod)

U svakom slučaju, uvijek je ugodno vidjeti da ekipa stoji iza igre čak i kad se čini totalno promašenim slučajem, a s druge strane pokazuje kako se optimizacijom koda itekako može dobiti na performansama umjesto da se jednostavno pričeka koju godinu da računala postanu snažnija.

Igra još uvijek drži paprenu cijenu na Steamu od 49,99€, ali je zato moguće Steam keyeve pronaći po cijeni već od 10ak eura na alternativnim online shopovima poput G2A ili Kinguina. U svakom slučaju bez imalo razmišljanja mogu preporučiti igru jer osim nekih sitnih bugova koji znaju ponekad bit čak i smiješni – igra nema nikakvih štucavica koje bi onemogućile napredak ili narušile gameplay. Isto tako – ovo je prva single player igra u kojoj se bližim brojki od 100h gameplaya a da još uvijek svaki puta sjednem i s guštom odvozim dodatnih par sati s osjećajem kao da sam tek počeo igrati.

I da… jesam li spomenuo da igra izgleda ubefenomentastično? 🙂