EvE Online

22. prosinca 2015. 0
EvE Online

“You can never have too many spaceships!” – rečenica koju sam davno pročitao na nekom zabačenom kutku interneta i koje se i dan danas slijepo držim. Ako postoji igriv space sim, šanse su gotovo 100%-tne da mi je u jednom trenu bio instaliran na kompu ili još uvijek je.

EvE Online nije samo još jedan space naslov u nizu već pradjed svega svemirskog koji širi svoja prostranstva još od 2003., odnosno – radi se o MMOu koji je stariji od World of Warcrafta! EvE je iznimno velika i kompleksna igra sa communityem koji je veoma uključen u događanja unutar igre kao i sam razvoj iste…

Igra dolazi iz Islandskog studija imena Crowd Control Productions (CCP) te se odvija u jedinstvenoj galaksiji sa preko 7800 zvjezdanih sustava od čega su svi dostupni igračima. Također – bitno je napomenuti kako EvE nema višestruke servere već se apsolutno svi igrači u svijetu nalaze u istoj galaksiji gdje mogu istraživati brojne mjesece, planete, postaje, crvotočine, asteroide, misteriozne komplekse sagrađene od strane drevne Jovian rase, ali i započeti vlastitu karijeru kao intergalaktički trgovac, bountyhunter ili jednostavno – pirat.

Iako je ovo danas praktički standard u svemirskim sandbox naslovima, još uvijek nisam sreo niti jedan naslov koji svaki navedeni aspekt izvodi dobro kao EvE. Za početak – sve u igri je vođeno od strane igrača, s velikim naglaskom na ekonomiju. To znači da ako netko od igrača nije proizveo određeni materijal ili modul za brod, odnosno ako nije odlučio prodati dropove iz misija – taj item jednostavno ne postoji. Kako nema NPC vendora koji će generirati iteme po potrebi, galaksija je dinamična, ali i dostupna igračima sa malim brojem skill pointa koji mogu iskoristiti niski dio industrije kako bi omogućili veteranima igre preradu i izradu modula višeg tiera.

Naime, u EvEu ne postoji standardni level progression već vaš lik pasivno trenira određene skillove u pravom vremenu, što znači da će vaš lik napredovati čak i dok niste ulogirani u igru. Svi skillovi (a ima ih tona) omogućavaju korištenje i poboljšanje atributa modula za vaš brod ili dodaju bonuse na profesiju kojom se bavite.

Prvih par levela (od maksimalnih 5 po skillu), ćete istrenirati u svega 10ak minuta do sat vremena, dok će viši leveli (4 i 5) ovisno o skillu potrajati i po nekoliko dana ili čak tjedana. Tu dolazimo do jednog od “najglasnijih” problema u igri, odnosno – činjenici da su stari igrači u velikoj prednosti nad vama te da ih “nikad” nećete dostići…

Iako je srž ove činjenice točna – kad je sam gameplay u pitanju to zapravo i ne stoji u potpunosti. Naime, skillove koji su potrebni da uskočite u veći, bolji i snažniji brod je vrlo lako istrenirati, ali skillovi koji omogućavaju puno korištenje najboljih modula u igri zahtijevaju dodatno vrijeme treniranja skillova što znači da potencijalno možete završiti u odličnom brodu sa elementarnim modulima. Ovaj problem je jednostavno riješiti ranom specijalizacijom vašeg lika.

Npr. ako vas zanima rudarenje, koje je vječito potrebno i neloše unosan posao, od samog početka krenite trenirati skillove koji poboljšavaju rudarske module, drone i općenito bonuse koji donose mining brodovi. Shodno tome, ako se koncentrirate na PvE misije i borbu – krenut ćete trenirati skillove koji povećavaju vaš DPS, broj aktivnih combat drona itd.

Rase i brodovi

Igru možete zaigrati kao pripadnik jedne od 4 glavne rase: Amarr, Gallente, Caldari i Minmatar. Svaka od navedenih rasa ima specifičan dizajn brodova koji definiraju način na koji ćete igrati igru. Iako svi imaju pristup svim klasama i tipovima brodova, određene rase će imati brodove sa znatno većom količinom armora, dok će druge imati veću snagu štitova… Amarr brodovi generalno koriste lasere, Gallente turrete, dok Caldari i Minmatar kombinaciju raketa i turreta. Shodno tome je potrebno opremiti brodove odgovarajućim modulima poput armor repaira, shield extender boostera ili rigova koji dodatno povećavaju atribute određenog aspekta broda nauštrb nekog drugog stata.

Bitno je napomenuti da osim vizualnog stila same rase, odabir iste nikako ne utječe na gameplay osim što definira koji starter brod i koji set starter skillova ćete dobiti. Sve ostalo, naravno, možete naknadno istrenirati putem drugih racial skillova.

Brodovi dolaze u brojnim veličinama i specijalizacijama… Fregate, Destroyeri, Cruiseri, Battlecruiseri, rudarski brodovi, industrijski brodovi pa sve do Titan klase brodova, a svi oni su dostupni u nekoliko specijaliziranih varijanti i višestrukim tier kvalitetama što omogućava raznovrstan gameplay.

Ono što je bitno znati od početka je činjenica da su brodovi potrošna roba te da ćete sigurno izginuti puno puta – kako od strane NPC pirata unutar misija, tako i od ostalih igrača. Ono što je još bitnije je upamtiti zlatno pravilo EvE-a:

Ne leti u brodu kojeg ne možeš kupiti bar tri puta!

Iako sustav osiguranja vraća punu cijenu broda na vaš račun jednom kad je uništen – cijenu modula koji su se u njemu nalazili nećete dobiti natrag, a moduli često znaju koštati znatno više od samog broda.

Zvjezdani sustavi i istraživanje

Kao što je spomenuto – EvE se može pohvaliti sa ogromnim brojem sustava koje je moguće posjetiti, a svaki sustav nosi tag određenog sigurnosnog koeficijenta koji seže od -1.0 do 1.0. Sustavi od 0.5 do 1.0 su poznati kao “hi-sec” sustavi unutar kojih patrolira lokalna policija uz veliku prisutnost CONCORD-a – Intergalaktička verzija sigurnosti koja se brine da igrači ne genkaju jedni druge bez posljedica.

Iako su hi-sec obračuni jako česta pojava, onaj igrač koji započne borbu će u roku par sekundi biti zaustavljen od strane CONCORD-a koji stiže u iznimno snažnim brodovima koje je nemoguće izbjeći. Sektori između 0.1 i 0.4 su takozvani “low-sec”, odnosno zone bez CONCORD prisutnosti, ali sa još uvijek znatnom prisutnošću lokalne policije i ogromnih zaštitnih turreta – pogotovo na mjestima gdje se nalaze postaje i jump-gateovi prema susjednim sektorima.

I na kraju – 0.0, takozvani “null-sec” je mjesto gdje nema apsolutno nikakve prisutnosti zakona te je bilo kakva agresija dopuštena bez posljedica pada reputacije ili intervencije sigurnosnih snaga.

Null-sec zone su najčešće u vlasništvu player corporationa te ćete vjerojatno po prvi put primijetiti kako se radi o igri gdje jako velika većina igrača shvaća igru i svoju korporaciju jako ozbiljno. Ako ste mislili jednostavno uletjeti sami i umlatiti prvog igrača koji proleti pokraj vas – dobro razmislite o tome jer su šanse velike da će se znatan broj članova njegove korporacije momentalno baciti u potragu za vama i nabiti bounty na vašu glavu što će dodatno potaknuti ostale igrače da naprave istu stvar.

Oni malo manje agresivne naravi će se ipak vjerojatno primiti istraživanja tako velikog svemira, a količina zarade raste s količinom rizika s kojim ste se spremni suočiti. Hi-sec exploration je znatno sigurniji jer generalno osim NPC pirata nemate veću prijetnju… Međutim čim skočite u low-sec/null-sec ili prođete kroz jednu od brojnih crvotočina – postavljate vaš brod u znatno veću opasnost kako od ostalih igrača pirata koji jedva čekaju pokrast ono što ste pronašli, tako i u prisustvo misteriozne rase “Sleepera” koji obitavaju u zonama koje su skrivene iza samih crvotočina.

U ovakve ekspedicije je poželjno ići u grupi koja će garantirano rezultirati u gomili zabave i situacijama gdje ćete za dlaku izvlačiti živu glavu…

Community

Grupe igrača u EvE-u su podijeljene u takozvane korporacije (EvE verzija guilda), a korporacije mogu biti NPC ili player based. Jedina razlika je što ste u NPC korporaciji nešto sigurniji jer ostali igrači ne mogu proglasiti intergalaktički rat protiv takve korporacije, ali isto tako ćete generalno plaćati i veći porez. Naime, svaka transakcija koju obavite u igri će biti oporezovana te novac uplaćen na račun vaše korporacije.

eve-mining

Deklariranje rata (war-dec) je legalan način unutar igre gdje jedna korporacija kupuje pravo na ratovanje u bilo kojem sustavu igre – čak i u hi-sec zonama. Korporacija plaća određenu cifru CONCORD snagama kako bi legalno mogli napasti igrače protivničke korporacije ili alijanse bez njihove uobičajene intervencije.

Korporacije koje vode igrači najčešće imaju manje poreze, ali i veće zahtjeve. Naime – kako sam naziv kaže, korporacija mora biti samoodrživa da bi postojala. To znači da svaka korporacija mora pridonositi razvoju iste bilo putem rudarstva, trgovine, industrijalizacije ili obrane vlastitog svemira. Zauzvrat, vodstvo korporacije osigurava članovima djelomičan ili potpun povrat brodova i modula ukoliko ostanete bez svojih letećih ljubimaca dok se bavite korporacijskim poslom.

Ovo ponajviše vrijedi za PvP korporacije koje prebivaju u null-sec zonama gdje je šansa da vi uništite nekog jednako velika kao i da netko uništi vas. U takvim slučajevima, brojne korporacije će vas dodatno osigurati svojim brodovima i modulima ako služite u obrani svojeg teritorija.

E sad… česta boljka i tema vječitih diskusija kad je EvE u pitanju je community gdje se pojedinci kunu u grozno toksičnu okolinu, dok s druge strane imate ekipu koja funkcionira na toliko ozbiljnoj razini kao da se radi o stvarnom poslu i stvarnoj firmi.

Istina je ipak negdje u sredini. Kako se radi o MMO naslovu, tako postoji i široka paleta igrača kao i u svakoj drugoj igri. Koliko puta ste u MMORPGu naletjeli na gomilu balavaca koji ili nemaju ideje što rade pa izgubite sate u dungeonu zbog ljudi kojima jednostavno nije stalo pogledati osnovnu mehaniku ili koliko puta ste vidjeli pojedince koji pričaju gluposti u general/map chatu…?

Koliko puta ste igrajući na PvP serverima nekog MMORPGa bili genkani bez ikakvog razloga? Slična stvar je i u EvE-u, osim što igrači imaju koristi od direktne borbe te igra to i potiče. Naime, svakim uništenim brodom drugog igrača, imate pravo uzeti veliki dio onoga što je ta osoba nosila sa sobom u brodu. Također – ako se radi o protivničkom članu korporacije s kojom ste u ratu – ukupna šteta koju ste nanijeli (vrijednost broda i itema koji su bili u brodu) se pridodaje ukupnoj ratnoj šteti koju je vaša korporacija nanijela suparnicima.

Ako ste carebear koji izbjegava PvP – jednostavno se držite brojnih hi-sec zona, ali znajte da propuštate golemu količinu zabave, grupnog sadržaja i predivno dizajniranih null-sec zona.

Grafika i zvuk

EvE developeri su definitivno skupina iznimno talentiranih ljudi kad drže pretplatu za igru živom već dugi niz godina. Osim toga, igra dobiva besplatne ekspanzije više puta godišnje kao i konstantne grafičke nadogradnje.

eve-destroyer

Sve ovo skupa učinilo je EvE jednim od najljepših svemirskih naslova koji danas postoje. Apsolutno ništa u igri vam neće otkriti da se radi o naslovu starom praktički 12 godina. Teksture su visoke kvalitete, brodovi detaljno dizajnirani sa brojnim pomičnim dijelovima, efekti eksplozija i projektila su veoma distinktivni ovisno o klasi oružja koju koristite, a pozadine zona u kojima se nalazite su jednostavno čisti eyecandy.

Uz sve to, EvE ima specifičnu kameru koja omogućava dinamički zoom in/out svega par metara od vašeg broda pa sve do stotinu kilometara u krugu mjesta u kojem se nalazite.

Zvuk samog combata i suptilni tonovi upozorenja su također fino odrađeni. Tako će se zvuk borbe prigušiti što dalje pomaknete kameru, a kratkim specifičnim tonovima će vam igra dat do znanja da se bližite kritičnoj količini štitova/armora/hulla broda ili da vam jednostavno ponestaje mjesta u spremištu.

Gameplay i UI

Korisničko sučelje unutar igre izgleda poput operativnog sustava te čak ima ugrađen kalkulator i web browser, a svaki najmanji dio je moguće prilagoditi kako vam paše. Veličina fonta, pozicija ekrana, omjeri prozora, boje i pozicija… Također, za bilo kakvu sitnicu moguće je dobiti informacije jednostavnim desnim klikom koji će otvoriti zaseban prozor sa svim informacijama o tom itemu/modulu koji prikazuje sve atribute i potrebne skillove za korištenje istog.

Navigacija brodom je izvedena na isti način – odnosno, polu-pasivno. EvE nije igra gdje brodom upravljate WSAD tipkama niti se arkadno napucavate već ima naglasak na taktiku i korištenje aktivnih modula. Tako ćete brodu u par klikova narediti da kruži oko neprijatelja na udaljenosti koja se nalazi između takozvanog “fall-off” dometa vaših oružja te korištenjem aktivnih modula nastaviti borbu.

Nekima je ovakav tip borbe i gameplaya spor i dosadan, ali meni osobno paše jer se bez problema može zavaljati u fotelju i chillaxirajuće navaliti na hrpu pirata u lokalnoj nakupini asteroida.

Također, sama borba uvelike beneficira od grupnih letova – pogotovo ako različiti članovi vaše flote imaju drugačije taktičke module poput engine jammera, warp-core disruptora ili capacitor neutralizatora koji će znatno limitirati mogućnosti protivnika u borbi do granice potpune nesposobnosti za istu.

Na žalost, igru koja je ovako kompleksna je nemoguće obuhvatiti bilo kakvim oblikom dojmova ili recenzijom već ju stvarno vrijedi probati. EvE omogućava besplatni trial u trajanju od mjesec dana gdje je jedina limitacija treniranje visokih levela skillova i korištenje pojedinih modula viših tierova kao i limitirano vrijeme trening liste od 24 sata – što je i više nego dovoljno za sve skillove koji vam u početku trebaju.

Ako se smatrate ljubiteljem svemirskih naslova – EvE je obavezno štivo koje morate probati.